onsdag 17 februari 2010

Törnrosa var ett vackert barn

Kring den 7:e söndagen innan påsk är det dags för fastlags-/karnevalsfirandet i Tyskland. Man klär ut sig i lustiga dräkter och masker och i vissa städer anordnas det karnevaler. Denna tradition har sin grund i att man ville driva bort vintern. Det verkar funka sådär!!
I vårt fall innebar det att Frejas dagis anordnade en Törnrosadag på dagis.

Kvällen innan förberedde vi Frejas klädsel. Hon tittade storögt och lyckligt på mig när jag la fram ballerina dräkten med tillhörande kjol och hennes nya prinsesskrona. Det har aldrig någonsin varit så enkelt att få på henne kläderna som denna morgon.
När hon var färdigklädd skred ut i köket, höll sig i kjolen, så bara prinsessor gör och var rak (nästan lite stel) i ryggen för att hålla koll på kronan.
Kronan fick iofs ligga i väskan på väg till dagis för det blev så knöligt under mössan. Det gick hon med på utan protest.

Väl framme möttes vi av prinsessor, häxor, feér, riddare, fjärilar och en liten kock? Fanns det en kock i Törnrosasagan? Inte i den Svenska versionen iafl.
Nåväl, Eddie som han heter var rätt gullig i sin lilla kockdräkt.
Absolut roligast var Felias. Han är typ ett år och har precis lärt sig att gå. Han hade en tajt supermandräkt i silver och svart med tillhörande mantel och minisvärd som satt fast i ett bälte. Men Felias ville inte ha varken svärd eller mantel så svärdet hängde bak på rumpan som en liten svans och manteln hängde framme runt halsen och såg mest ut som en stor slips.

Hela dagiset var smyckat med girlanger i taket och överallt klängde röda törnrosor av kräppapper. De små borden var ihopsatta till låga långbord som var försedda med vita dukar och vackert dekorerade med kräpp-rosor och gröna blad. Alla föräldrar hade ombetts ta med sig lite fika, så där fanns en uppsjö av kakor, kex, bröd och bullar.
Jag hade bakat chokladmuffins som jag i sann hemmafrustil dekorerade med en liten prinsesskrona av florsocker.
Herregud!!
Hade jag sett mig själv nu för fem år sedan hade jag trott att jag hade blivit hjärntvättad och övertagen av demoner. Föräldraskap kallas det tydligen.

Under dagen spelades det teater, sjöngs sånger och smaskades både kakor och godis. Det var en trött, nöjd och mätt Freja jag hämtade vid halv tre.
Jag måste verkligen säga att Frejas dagis är helt fantastiskt.

Nils har börjat krypa på riktigt nu. Det går i en väldig fart. Hans hoppade med framtassarna har ersatts av mer riktiga kryptag. Snabbast går det när han får syn på Frejas spis. Där inne i skåpet finns det nämligen supermånga koppar om fat som han älskar att riva ut. Freja blir vansinnig och skriiiiker att jag ska ta bort DEN!!
Den = Nils.

I helgen ska det spanas på hus i skåneland och besöka både Ingela i Barsebäck och sen vidare till Kalmar. Allt ska bli superkul!!! Mer om detta snart.






1 kommentar:

  1. Men herregud vad gullig. De är ju så söta de där små liven ni har fått. Och vilket kanondagis det verkar att vara. Supermysigt.
    Men roligast av allt är ändå dina husmorstendenser. De kunde man inte se komma för ett par år sedan:-) Här kommer ett tips till (snott från Bolibompa): Kärleksmums kan man, istället för att hälla vit kokos över hela kakan, placera ut exempelvis hjärtformade kakformar på kakan och så häller man kokos som man har färgat med karamellfärg i formen. När man lyfter bort den har varje kaka fått ett rosa hjärta (eller vad man nu väljer för form och färg). Väldigt snajdigt och jag tänker testa det till Majkens barnkalas. Om jag orkar/hinner:-)
    Ses snart!! Puss!

    SvaraRadera