torsdag 21 januari 2010

Plötsligt händer det, igen...

Här händer det grejer.....
Ok, Frejas badälskan verkar ha lagt sig och nu vill hon inte bada längre. Men det ska vi nog råda bot på.
Däremot har hon slutat med blöjor. Helt och hållet på eget bevåg. Vi har inte sagt ett ljud om "att hava eller inte hava blöjor".
I måndags sa hon plötsligt att hon inte ville ha blöjor längre. Hon ville ha "tosor" som mamma och Pauline på dagis.
Jaha, sagt och gjort. Jag gick till HM och köpte lite fler "tosor" till henne och hon har inte rört en blöja sedan dess. På nätterna har hon iofs blöja fortfarande men det är väl bara en tidsfråga innan hon ska ha tosor då också.
Min kloka kusin Josefin sa en gång att hon tyckte att man skulle strunta i att försöka öva barnen på att sluta med blöjor. "Dom slutar när dom är redo" sa hon. Och som vanligt hade hon ju rätt!

En annan grej som också har hänt helt av sig självt är att Freja inte längre vill sova i vår säng. Filip sörjer. Ibland (ganska ofta) går han in och tränger ner sig i Frejas lilla säng. Men då brukar hon vakna och tassa över till mig och Nils, vilket resulterar att Filip ligger i Frejas säng helt solokvist och jag med båda barnen i vår säng.
Freja brukar oftast vakna vid 3-tiden och komma och hämta mig. Men häromnatten (eller härom morgonen kanske man ska säga) vid 6-tiden vaknade jag med ett ryck av att jag fortfarande låg i min säng och ingen Freja hade varit inne och hämtat mig.
Jag småsprang nästan bort till hennes rum och där låg hon och sov så fridfullt.
Vi får väl se hur det blir i natt. Lite ensamt är det iafl.
Tur att vi har Nils som precis har kommit på hur myyyysigt det är att sova mellan mamma och pappa.
Och sover.... det är precis vad han gör nu för tiden.
Sedan en drygt en månad tillbaka sover han heeeeela nätterna.

Så jag hälsar den ljuvliga, fantastiska, underskattade "fru Sömn", välkommen tillbaka!! Vi har saknat dig dessa första bebismånader!!

2 kommentarer:

  1. Åååååh vad jag är aaaavens! Jag vill också sova, men är det inte Majken (som kommer in till oss nästan varje natt) så är det ett kattskrälle som jag har glömt att kasta ut innan läggdag och på senare tid är det ju det där knähelvetet. MEN ikväll får vi se hur det går efter att ha tagit första tabletten av "medosinen" som jag fick av farbror doktorn. Wish me luck (eller ännu hellre god natt).

    SvaraRadera
  2. Och förresten - ett stort grattis till den blöjfria bruttan! Gutt och det är så coolt när de helt plötsligt bestämmer sig för att de vill sluta och så bara kan de det. Mycket frääänt.
    Puss!
    /Lina

    SvaraRadera