tisdag 12 januari 2010

Plötsligt händer det!!!

I månader har Freja vägrat att bada. Från en dag till en annan började detta badhat och har därefter vuxit sig allt starkare för varje dag som har gått.
Det har gått så långt att vi har reducerat Frejas tvättdagar till en gång i veckan.
Alltid med samma resultat - kaos.
Det har gråtits, skrikits, fäktats och slutat med att vi har fått jaga runt en naken Freja i lägenheten. Därefter har vi mer eller mindre fått tvinga ner henne i badet och sedan snabbt, snabbt tvätta håret på ungen. Allt detta till ett ILLLVRÅÅÅL där hon dessutom upprepar meningen "EJA INTE DUSCHA HÅRET".
Efteråt är hon precis som vanligt, kanske lite mer nöjd, eftersom vi mitt i tumultet oftast mutar henne med en "bit" (Frejas ord för godis).
(Ja, Ja, jag veeeet!! Man ska inte muta barn. Men den som sa det, har inga barn, jag lovar.)

Men så plötsligt hände ett mirakel.

På kvällen gjorde vi som vanligt iordning ett bad för Nils, som för övrigt ääälskar att bada, och så sa jag skämtsamt till Freja. "Du kan ju också bada om du vill, haha"
Till min stora förvåning så svarade hon "JAAA Eja bada ock" (hon skippar "så" när hon säger också)

30 minuter senare hade hon tvättat hela sig, inklusive håret och var renare än på bra länge, studsade hon nöjt upp ur badkaret.
Väl uppe tittade hon mig i ögonen, la huvudet på sne och sa "Eja ha bit".
Hon är en smart brud vår Frejson.

1 kommentar:

  1. Ja, och jag skulle bara vilja tillägga att hot också kan funka som alternativ när man har tröttnat på mutandet. Fast det blir liksom lite trevligare stämning av mutor. Och här vill jag också säga att det är fritt fram att muta mig också. Herregud allt och alla kan köpas. Det handlar bara om rätt muta:-)

    SvaraRadera